tisdag 12 mars 2013

Livet på en åsna...

Jaha då har ytterligare tid gått här och jag har blivit ordinerad av dr Stina att skriva blogginlägg så de är väl bäst att lyda!:)

Jenny har kommit hit och redan varit här en och en halv vecka nu. Detta har betytt att de har blivit lite turistande och inte bara vardag för oss...

Men helgen innan Jenny kom var det ju välgörenhetsturnering på lördag kvällen denna gång även för oss tjejer. Vi ställde upp med ett starkt skandinaviskt startfält... På spel stod ett rosa nät och rosa linjer!! Turneringen spelas bäst av ett set till 21 undantag finalen som kördes fullmatch.
Stinas och mitt mål med turneringen var dock kanske lite udda.. Målet var att få möta det svenska eller norska "landslaget"!:) Hamnade i en fyra grupp med ett brasselag som vi slog och sedan två svensklag som det gick mindre bra mot (däribland Kristina och hennes partner Malin). Men lyckades ta oss till kvarten och där fick vi möta Norge (Cindy & Janne)! Mission completed!;) Finalen spelades senare mellan Sverige och Norge där Sverige (Karin & Nina) kammade hem segern och det fantastiska rosa nätet!
Glada tjejer efter kvartsfinalen!

Det har även hunnits med en svenskmiddag hemma i Zunga-house där alla svenskar/norskor som är här  samlades åt köttbullar och massa annat gott då det nu börjar bli lite hemresor mot Sverige igen för några!

Så till allt turistande... Förra veckan begav Jenny, Kristina och jag oss bort mot centrum av Fortaleza och besökte Katedralen, ett turist centrum med ett museum som ligger i ett gammalt fängelse och även Mercado central.

På lördagen var det sen Cachaca museet och iPark på dagordningen. Fick tag på en taxichaufför på morgonen som ville köra för oss fram och tillbaka för 160 reais (han stannade och väntade på parken hela dagen). Förflyttar sig till 90% i taxi och 10% till fot skulle jag tro.. När vi kom fram var det ingen som pratade engelska vid entrén så klart men med lite diskussioner där ingen förstod inget lyckades vi köpa entrébiljetten till studentpris (körkortet funkar som studentlegitimation på de flesta ställen). Snabbt fixade fram en kille som pratade engelska också. Så med egen guide fick vi information om parken, bjöds på ett glas med sockerrörsjuice. Puuh... sött va de men med lite lime så gick de ner!:) Sen var det iväg och göra så många aktiviteter som möjligt! Sigge och Wesley slöt också upp med oss! Först ut var linbanan sedan blev det bananbåt. Stina och Sigge provade Wakeboard och var riktigt grymma på de!
Stina precis landat efter hopp

Efter att ha intagit lite lunch stod pilbåge och paintboll på schemat. Riktigt kul hade vi men gick inte så jättebra för team kamouflage!:) Dagen avslutades på Cachaca museet där vi fick en inblick i Ypioca historia och hur cachacan görs... Vilket så klart avslutades med provsmakning!

På söndagen tog tjejerna paus i turistandet... Kristina stack ner till planerna och spelade lite beach med Cindy, Sigge och Adam medan Stina gick med Nina och Anne-Lene och käkade hotellfrukost och hängde vid poolen.

Jag och Jenny hade bokat en dagstur till en strand Morro Branco utanför Fortaleza. Så vi åkte iväg med buss och sedan blev de lite gruppturistande med ett gäng.. Åkte beachbuggy på stranden och stannade vid lite olika sötvatten sjöar/vattenhål för svalkande bad.

Nu är de ny vecka och vi ska försöka visa Jenny det sista av vår stad innan hon återvänder till Sverige och vi återvänder till vår vardag här..