måndag 18 februari 2013

Karnevalen över och flytt.

Nu är vi tillbaka i verkligheten. Vår veckas semester är över och vår ”hårda” vardag är här.

Karol och Renata redo för karneval
I fredags satte vi oss på bussen till Recife/Olinda för att uppleva den brasilianska karnevalen! 8 timmar trodde vi de skulle ta men 14 timmar senare steg vi av i Recife med ganska lite energi kvar. Väl där skulle vi möta upp Fredrik som kom med flyg från Sverige. Trots den bristfälliga kommunikationen lyckades vi ta taxi till adressen vi fått till Renata som vi skulle bo hos. Tre slitna tjejer hamnade hemma hos denna underbara brasilianska som öppnade sitt hem för oss. Tjejerna tog snällt varsin madrass och jag fick sängen… Ja nu tänker man fint av dem, men detta visade sig vara nitlotten. Madrassen bestod av två spånplattor med en madrass emellan. Stenhård!
Karneval!!

Lördagen skulle spenderas i Olinda som vi hört så mycket om. På morgonen slöt Karol upp med oss. Fredrik hade träffat henne förra året han var i Olinda och det var så vi hamnade där… Efter frukosten plockade Renata fram maskeradlådan och de var bara till att plocka till sig dagens ”outfit”.
I 30 graders värme gick vi runt. Olinda är en väldigt mysig liten stad men efter 12 timmar i värme bland utklädda brasilianare påverkade av det ena eller det andra var det en ganska tom Therése som åkte hem och la sig.

Restaurangbesök

Efter två slitsamma dagar fick vi en fantastiskt energigivande söndag. Började med lite beachhäng och några set beachvolleyboll, efter en snabb dusch åkte vi till Renatas jobb på en skola och fick provsmaka massa frukt och plocka vår egna mango.
Therése plockar mango i Recife
De brasilianska tjejerna tog med oss till en fisk och skaldjursrestaurang och vi fick prova massa typiska rätter.
Dagen avslutades med ett besök i Recife antiago… Där blev det karnevaldans och musik. Himlen öppnade sig och efter lite ”regndans” var det 6 glada och trötta personer som åkte hem.

Nu är vi som sagt tillbaka i Fortaleza och Fredrik har flyttat in. Vi har varit 5 personer i lägenheten då Nina, en svenska som är här för att satsa mot OS, kom förra veckan och har bott hos oss några dagar. Nu är det i alla fall klart att vi ska flytta till en ny lägenhet som där ska finnas internet i och den ligger även nära beachplanerna där vi tränar och där resten av svenskarna bor.

Tjejerna är duktiga och pluggar trots den knappa tillgången till internet. Själv gör jag mest inget… Vi brukar ta en morgonpromenad ev lite styrka i det oglamourösa gymmet som finns här, sedan läser jag en bok, tvättar lite förhand ev lagar lite lunch innan de är dags för beachträning på eftermiddagen…